UNIQ bygger på genuinitet och kvalitet

 

“Vi kommer fokusera på att skapa den skillnad vi själva vill se i den här branschen”

Johan och magnus

Grundarna av UNIQ Competence, Johan Berg och Magnus Wigren, ber inte om ursäkt för sig. De har precis flugit ur startgropen likt en jumbojet som startar i en golfbunker. Skapandet av en kvalitativ och unik headhunting- och interimsbyrå kräver både erfarenhet och personlighet. Utan kombinationen blir allt mellanmjölk, och just mellanmjölk skulle vara Johan och Magnus värsta mardröm. 

De har redan kunder som många andra bolag bara drömmer om, och ändå har de bara varit i gång i några månader (om nyfikenheten tar överhand; spana in alla öppna uppdrag på uniqcompetence.se). Vi träffas på deras kontor på Industrigatan för att prata entreprenörskap och framåtanda. Men det blir allt annat än ett vanligt samtal. Magnus och Johan är snabba i tanken och ännu snabbare i orden, de räds inte att sticka ut hakan eller säga det som ingen vågar säga. 

 

”Allt är så mainstreamat”

 

Så, varför startar man egentligen ett rekryteringsbolag i en bransch som redan är en blodröd ocean? Svaret låter sig inte väntas på. 

  • För mig är det enkelt, säger Magnus. Jag har hållit på med det här i 23 år i olika bolag; internationella, nationella, små, stora, halvstora, globala… bemanning, rekrytering, search. Allt är så mainstreamat. Alla säger samma sak och tycker samma sak. Vi vill sticka ut, skapa något unikt. Nu har jag jobbat de senaste åren i tech med helt andra lösningar och insett hur eftersatt rekryteringsbranschen är. På ett sätt är allt precis som det var för 23 år sedan. Väldigt lite har hänt. Hur är det ens möjligt? 

Johan tittar på Magnus och ler. Magnus brukar säga att han kommer från skrivmaskinens tidevarv och börjar bli utdaterad, men han är allt annat än det, säger Johan. Den ironiska humorn dem emellan går inte att ta miste på, det gäller att hänga med i svängarna på vad som är seriöst och vad de skojar med varandra om. Men bakom den kaxiga tonen dem emellan finns en stark samstämmighet kring att de vill skapa allt annat än ytterligare ett PK-bolag på marknaden. 

  • Känslan är att branschen är ganska synisk. Alla hakar på varandra och är på ett visst sätt, men vekligheten kan se väldigt annorlunda ut. Många vill växa fort, men vi kommer stå emot den lockelsen för vill man växa snabbast så går man ifrån det viktigaste: träffsäkerhet. Vi vill inte vara ett maskineri. Vi ska alltid leverera topp, premium, i allt från kundmöte till kandidatintervju. Grundbulten i UNIQ ska vara kvalitet, och genuinitet måste alltid gå före snabb tillväxt. De som träffar oss vill göra affärer med oss, säger Johan.

Rock ´n Roll och en rejäl dos jävlaranamma

Vad har man då gjort innan man ska starta bolaget med stort B, det som ska skapa skillnad. Lite av varje visar det sig. När frågan kommer upp blir det snabbt tydligt hur olika Magnus och Johan är, men också hur deras resor naturligt sammanflätats här i UNIQ.  

Magnus beskriver själv sin resa som spretig, men en snabb återblick i hans karriär talar snarare för passion och ett driv att hela tiden vilja veta mer. 

  • Jag var alldeles för länge på universitetet och blev världsmästare i A-kurser. Jag kan lite av allt nu. Det är både bra och dåligt, men det som är bra är att jag kan så pass mycket i alla fall att jag lätt förstår saker tillräckligt djupt för att se samband. Min ungdom präglades mycket av idrott, framför allt hockey och golf, där jag fortfarande tävlar på hyfsad nivå; bland annat spelade jag Senior EM i Paris i somras. Jag höll också på med musik där jag i olika band har spelat på alltifrån TV till diverse stadsfester, universitetsställen och nattklubbar över hela Sverige. Det gör mig ganska så bred och jag har lätt att förstå olika personers bakgrunder och historier på ett bra sätt. 

Idrotten, ska senare visa sig, är en stark gemensam nämnare mellan Magnus och Johan. Laget är större än jaget, återkommer de till flera gånger under samtalet. 

Ganska snabbt efter färdiga studier var det ändå rekryteringsbranschen och försäljning som lockade den frisinnade och kunskapstörstande multitaskaren.

  • Min resa började hos Manpower som kundansvarig. Det var på stenåldern i bemanningsbranschen, 1999. Då skulle man göra 25 besök i veckan, och ett besök kunde vara allt från dörrknack till kontraktsskrivning. Jag sprang i trapphusen i förorten mellan företag och knackade på med filofaxen under armen, såg ut som en bibelförsäljare, säger han och skrattar. 

För ja, de har stått ut med en del, det är ingen enkel resa hit. De påpekar båda två gång på gång att det krävs dedikation och målinriktning om man vill komma vidare i karriären. Inte får man vara rädd för att göra jobbet ingen vill göra heller, prestigelöshet verkar genomsyra bådas inställning till karriär. 

  • Vidare kom jag i alla fall, berättar Magnus. Då till Adecco först som rekryteringskonsult och sedan som regionchef. Men jag ville bottna mer på djupet. Headhunting och kvalificerad rekrytering lockade mig mer, för där måste man veta exakt vad man letar efter. Man måste vara snabb på att förstå och lära sig saker, så här kom min akademiska bakgrund väl till nytta. Så jag utvecklades vidare först inom K2, sedan inom Wise, och fick i uppdrag att starta upp bemanningsbolaget som idag är Wise Professionals. Tog en sväng via Hays, men jag var alltid nyfiken på att veta mer. Till slut bestämde jag mig för att göra något annat, och när jag fick frågan för sju år sedan om jag ville vara med och digitalisera och förändra parkerings- och elbilsladdningsbranschen, så var jag inte sen att haka på. 
Magnus sitter

Magnus Wigren, Grundare och Verksamhetschef på UNIQ Competence

Det här är People Business. Vi har profiler och kompetenser som matchar varandra perfekt.

Magnus gick in i ett bolag som skulle digitalisera parkerings- och elbilsladdningsbranschen. Timingen var perfekt. Men ändå driver nyfikenheten honom vidare några år senare. När han fick kontakt med Johan, killen som spelat både hockey, fotboll och innebandy där innebandyn blev den sport han satsade på och blev elitspelare, sålt djurfoder till butiker i Småland och Skåne och dessutom haft en lång och framgångsrik karriär inom kompetensförsörjningsbranschen. Ja, då gick det inte att ta miste på energin.  

  • Det här är People Business, säger Magnus. Vi har profiler och kompetenser som matchar varandra perfekt. Men framför allt gillar vi varandra, påpekar Magnus.  

Kanske är det inte bara kompetenserna som matchar. De har många liknande drag i sina bakgrunder, även om Johan inte valde den klassiska vägen direkt in i rekryteringsbranschen.

  • Jag gick en helt annan väg, berättar Johan. Jag har trots min relativt unga ålder ca 20 års erfarenhet av försäljning och kundansvar och har arbetat mig uppåt. Jag har erfarenhet från totalt tio arbetsgivare, alltid med tjänster inom försäljning. Min gåva är att jag hamnade inom rätt yrkesbana från början. Men det var egentligen inte jobbet som formade mig från början, det var idrotten. 

Vinnarskalle och drivkraft

Johan har en elitkarriär inom innebandy bakom sig med klubbar som Warberg och AIK i ryggen som då var lagen som turades om att lyfta SM-bucklan. Något som Johan beskriver har varit avgörande i hans vilja att ta sig framåt. Det är också enkelt att förstå att en dedikerad idrottskarriär kräver den målinriktning som lyser igenom hos Johan. Och lägger man då till en karriär inom försäljning vid sidan av alla träningar och matcher, ja då finns det en vinnarattityd också.  

När han pratar förstår man snabbt att det finns en drivkraft där inne som inte låter sig stå i skuggan av något, i kombination av total prestigelöshet och en rejäl dos ödmjukhet. Det blir ett race som heter duga helt enkelt.  

  • Jag hamnade i försäkringsbranschen under fem år, jobbade för bland andra Trygg Hansa och Dina Försäkringar samtidigt som jag spelade för Warberg. När sedan AIK hörde av sig från Stockholm och ville värva mig så föll sig allt naturligt att både min idrottskarriär och civila karriär tog sig uppåt huvudstaden. 

I Stockholm började resan först en kort sväng på SEB och därefter var det dags att kliva in i branschen kompetensförsörjning där det blev en riktig raketkarriär första tio åren. Johan har haft flertalet olika roller och kan därför hantverket samt vet vad som krävs för att ta sig framåt.

  • Jag är en vinnarskalle. Så på den vägen är det. Jag har på alla ställen jag varit på blivit en av de bästa och är en högpresterande person, det har varit roller som Account Manager, Senior Account Manager, Key Account Manager, Team-leader och ett par år som Säljchef. Jag har drivit flertalet stora samarbeten, vunnit upphandlingar och fått vara med och hjälpa många mindre företag att växa, det har varit en häftig resa. Drömmen om att starta något eget från grunden fanns länge och till slut visste jag att jag var mogen och vågade ta steget. Så här är vi nu, säger Johan och slår ut med handen som för att visa historiens avrundning till nutid. 

Johan Berg, Grundare och VD på UNIQ Competence

Johan Berg, Grundare och VD UNIQ Competence

Det kittlar mig att starta eget bolag inom rekrytering & interimslösningar. Jag tror att rekryteringsbranschen kan utvecklas mycket, det har faktiskt inte hänt så mycket de senaste åren. Tempot har väl eventuellt gått upp lite, men alla jobbar mer eller mindre på samma sätt. Vi kan hantverket och känner oss trygga i att leverera det vi förmedlar, de företag som träffat oss vill bli partner med oss och vår resa har precis börjat. Det är den linjen som vi vill fortsätta hålla i UNIQ. Det ska vara fläckfritt. Vi ska inte bli en mellanmjölksspelare.  (Johan Berg, VD)

Resan ska genomsyras av kvalitet, äkthet och ärlighet

Vi rundar av samtalet i rummet med samma mörkgrå nyans på väggarna som jag sett i varumärkets färger på hemsidan. På väggarna hänger svartvit fotokonst och vägglampor avger perfekt varmvitt ljus. Allt är genomtänkt, precis som Magnus och Johan pratar så mycket om. Inget ska lämnas åt slumpen. Helheten är viktig för rekryteringen, allt ifrån första mötet med en kund eller kandidat till signering och den framtida resa som väntar efter att kontraktet är påskrivet. Resan ska genomsyras av kvalitet, äkthet och ärlighet.  

  • Det finns inslag i oss som kommer att göra oss bättre än många andra. Vi hamnar inte i den syniska bubblan och vi kommer inte att be om ursäkt för oss. Vi kommer bara att fokusera på att skapa den skillnad vi själva vill se i den här branschen, säger Johan.  

Och inte mycket kan sägas emot. Här är man inte rädd att sticka ut hakan och säga vad som behöver bli sagt.

Söker du nya utmaningar?